Dieta czy suplementy w ciąży – gdzie szukać niezbędnych składników odżywczych?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka prosta, bo wszystko zależy od tego, co jesz na co dzień, czy masz jakieś alergie oraz od Twojego samopoczucia.

Najlepsze źródła kwasu foliowego

Bezwzględnie należy zadbać o jego odpowiedni poziom w czasie ciąży. Naturalne źródła kwasu foliowego to zielone rośliny liściaste, takie jak szpinak, sałata, a także brokuły, banany, pomarańcze. Czy wystarczy więc włączyć te produkty do swojego menu, żeby zrezygnować z suplementów? Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników oprócz stosowania diety bogatej w kwas foliowy, zaleca także przyjmowanie jego suplementów przez cały okres ciąży, a także karmienia. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest nawet wyższe w czasie laktacji, niż w ciąży. Dlatego warto przyjmować suplementy diety dla kobiet w ciąży przez cały ten okres.

Kwas DHA

Znajdziesz go w tłustych rybach, owocach morza, a także algach. Pamiętaj jednak, że w ciąży nie wszystkie z nich są wskazane. Właśnie dlatego dostarczenie jego odpowiedniej ilości wraz z jedzeniem może być utrudnione. Jest on ważny dla rozwoju maluszka, gdyż  spożywanie kwasu dokozaheksaenowego (DHA) przez matkę wspomaga prawidłowy rozwój mózgu i oczu u płodu. Dlatego warto stosować suplementy diety dla kobiet w ciąży zawierające ten składnik.

Żelazo z czerwonego mięsa

Czy musisz suplementować żelazo? Niekoniecznie. Jeśli masz jego odpowiedni poziom, a w Twojej diecie jest dużo czerwonego mięsa, nie jest to niezbędne. Nieco trudniej może być dostarczyć jego odpowiednią ilość, gdy jesteś wegetarianką, bo żelazo z roślin to tak zwane żelazo niehemowe, o innej budowie i gorzej przyswajalne. Wtedy warto rozważyć suplementy diety dla kobiet w ciąży z żelazem, ale tylko po konsultacji z lekarzem.

Probiotyk ginekologiczny – czy jest ważny dla kobiet w ciąży?

Warto przyjmować probiotyk ginekologiczny w ciąży. Dlaczego? Przede wszystkim probiotyk ginekologiczny w ciąży pomoże wesprzeć florę bakteryjną. Jak działa? Ma on w składzie specjalne szczepy bakterii, które wspierają mikrobiom narządów rodnych. Czy można brać probiotyki w ciąży nawet na jej wczesnym etapie? Tak i jest to całkowicie bezpieczne zarówno dla przyszłej mamy, jak i dziecka, lecz zawsze warto skonsultować się wcześniej z lekarzem.

Bibliografia:

  1. http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf
  2. http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C29336%2Cendokrynolog-niedobor-jodu-u-kobiet-w-ciazy-jest-powszechny-w-europie.html

1 komentarz

  1. Ja będąc w ciąży miałam niedobór żelaza. I oprócz żelaza w tabletkach często piłam barszcz. I pomagało. Ponadto dobre są sobie ze świeżych owoców i warzyw.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*