Mikrobiom – czym jest i jak o niego dbać?

Mikrobiom jest niezwykle ważny dla całego Twojego organizmu. Sprawdź, dlaczego warto o niego dbać i jak to robić najlepiej.

Mikrobiom a jelita

W jelitach żyją miliony pożytecznych bakterii, które chronią przed wnikaniem do układu pokarmowego drobnoustrojów i toksyn. To tak zwany mikrobiom. Ma on duży wpływ na kształtowanie się odporności. W jelitach znajduje się też najwięcej komórek limfatycznych całego organizmu. Mikrobiom dba o ich właściwą pracę. Gdy ilość dobrych bakterii spada, łatwiej o gorsze samopoczucie.

Wspieranie jelit

Do osłabienia mikrobiomu może dojść w wyniku złej diety, częstych stanów zapalnych, ale głównie winna jest antybiotykoterapia. Nawet najkrótsza całkowicie wyjaławia dobre bakterie, a odbudowanie równowagi jelit zajmuje wiele miesięcy.

W takich sytuacjach warto wspierać mikrobiom jelitowy probiotykami. Naturalne znajdują się w produktach mlecznych, głównie kefirze, kiszonkach niepasteryzowanych, fermentowanej soi i w kombuczy. Probiotyki znajdziesz też w suplementy. Wybieraj te z bakteriami Lactobacillus i Bifidobacterium, bo najlepiej wspierają mikrobiom jelitowy.

Mikrobiom u dzieci i niemowląt

U dzieci do trzeciego roku życia mikrobiom cały czas się buduje i jest dużo mniej różnorodny niż u dorosłych. Potem pozostaje już w praktycznie niezmienionej formie na całe życie. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać mikrobiom już od narodzin i zadbać prawidłowy rozwój dziecka.

Niemowlak – naturalnie otrzymuje dobre bakterie probiotyczne wraz z mlekiem. Właśnie dlatego kobiety w ciąży powinny dbać o swój mikrobiom. Dzieci nie karmione piersi, które nie otrzymują od matki jej mikroflory wraz z mlekiem, powinny dodatkowo przyjmować suplementy probiotyczne. Są one bezpieczne nawet dla noworodków, zwłaszcza gdy zawierają najlepiej przebadany szczep Lactobacillus rhamnosus GG.

Starsze dziecko – aby budować jego mikrobiom tak aby był jak najlepiej rozwinięty, zadbaj o to, aby jego dieta była bogata nie tylko w probiotyki, ale też prebiotyki, czyli substancje, którymi żywią się dobre bakterie jelitowe i które sprzyjają ich rozmnażaniu. Należą do nich między innymi oligosacharydy i inulina.

Bakterie probiotyczne w ciąży

Niezwykle ważne jest też dbanie o mikrobiom jelitowy w ciąży. W wyniku zmian hormonalnych i występujących w tym okresie innych problemów, łatwo może dojść do zmniejszenia ilości dobrych bakterii w jelitach. W tym okresie nie wszystkie produkty zawierające naturalne probiotyki są dozwolone dla kobiet w ciąży – na przykład kapusta kimchi czy zbyt duże ilości soi. Dlatego warto zastosować suplementację po wcześniejszym skonsultowaniu się z lekarzem.

Bibliografia:

  1. „Zadbaj o równowagę mikroflory jelitowej” Gerard E. Mullin
  2. dietaeliminacyjna.pl
  3. medonet.pl

1 komentarz

  1. Widzialam ostatnio reklame w telewizji na ten temat. Jelita dziecka, zwlaszcza noworodka sa bardzo wazne,bo po urodzeniu sie jego uklad pokarmowy jest niedojrzaly i trzeba go wspierac.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*