Jak radzić sobie z bezsennością?

Bezsenność jest jedną z tych przypadłości na którą cierpi coraz więcej Polaków. Objawia się ona trudnościami, zarówno w zasypianiu, jak i w utrzymaniu jakości snu. Bezsenność jest groźna, ponieważ przewlekły niedobór snu wpływa niekorzystnie na zdrowie fizyczne i psychiczne. Należy wobec tego poznać skuteczne sposoby, które pomogą radzić sobie z bezsennością.

Zdiagnozowanie problemu

Określenie przyczyny bezsenności jest kluczowe, ponieważ na tej podstawie można podjąć decyzję co do wyboru skutecznego i bezpiecznego dla danej osoby sposobu leczenia. Duże znaczenie bowiem ma to, czy bezsenność występuje ze względu na aktualne problemy osoby chorej, czy być może trwa to już od dłuższego czasu i wynika z chorób somatycznych bądź ze stanów depresyjnych. Dobrze będzie skontaktować się z psychoterapeutą, gdyż osoba taka już na pierwszym spotkaniu przeprowadzi z nami szczegółowy wywiad. Będzie on obejmował pytania o aktualną sytuację życiową, stan zdrowia, czy też o to, jak śpimy. To pomoże wysunąć wstępne wnioski związane z przyczyną bezsenności. W konsekwencji, można będzie ustalić, czy wykonywać badania lekarskie, czy pozostać przy samej psychoterapii. Psychoterapia będzie obejmować z kolei takie techniki jak: programy behawioralne, treningi relaksacyjne, czy oddziaływania motywacyjne. Często równocześnie zastosowana zostaje farmakoterapia, opierająca się na podawaniu leków nieuzależniających.

Higiena snu

Jednym z podstawowych zadań pacjenta, któremu będzie zależało na tym, aby zwalczyć bezsenność będzie skupienie się na swojej higienie snu. Ważne jest ustalenie dokładnego rytmu dnia. Warto też kłaść się spać codziennie o regularnej porze. Osoby mające problemy ze snem nie powinny objadać się na noc. Z kolei, powinny zastosować takie działania jak: wietrzenie sypialni, słuchanie muzyki relaksacyjnej, czy korzystanie z masaży.

Zmiana nawyków związanych ze snem pomoże poprawić jakość snu. Kiedy na dodatek zostanie wdrożone podejście psychoterapeutyczne, to można będzie spodziewać się idealnych wyników.

1 komentarz

  1. Aktywnosc fizyczna w dzien jest kluczem , warto wstrzymac sie od wieczornych kaw, kawa skutecznie blokuje i splyca sen przez co czujemy sie gorzej. Mozna sie tez wspomagac melisom i unikac niebieskiego swiatla podobono ma zly wplyw na to

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*