Probiotyki i synbiotyki – czym są i czym się od siebie różnią?

W trakcie terapii antybiotykami, czy w okresach, w których odporność wystawiona jest na próbę,warto szczególnie zadbać o równowagę mikroflory jelitowej. Sprawdź, jak to zrobić i poznaj różnicę pomiędzy probiotykiem, prebiotykiem i synbiotykiem.

Zdrowy i prawidłowo działający organizm ma zrównoważoną florę bakteryjną, dlatego warto się o nią troszczyć. Mikroflora jelitowa może się składać z miliardów bakterii kilkuset szczepów, tylko niektóre z nich są jednak kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego. Zdrowa mikroflora ma znaczący wpływa na odporność organizmu.

Probiotyk – czym jest i gdzie go szukać?

Probiotyk jest to szczep żywych drobnoustrojów, który podany prawidłowo na przykład w trakcie terapii antybiotykami wspiera zachowanie równowagi mikroflory bakteryjnej. Do probiotyków należy kilka szczepów bakterii, między innymi: Lactobacillus rhamnosus GG,  Lactobacillus  casei  Shirato, Lactobacillus  acidophilus i  Bifidobacterium  lactis  Bb  12.

Probiotyk możesz znaleźć w preparacie dostępnym w aptece, a także w kilku produktach spożywczych. Aby jak najskuteczniej wspierać równowagę mikroflory bakteryjnej (na przykład w trakcie przyjmowania antybiotyków i po zakończeniu terapii), najlepiej połączyć obie te metody i uzupełnić jadłospis o te produkty:

  • jogurty, maślanki i kefiry – wszelkie napoje mleczne uzyskane dzięki procesowi fermentacji. Kefir zawiera więcej bakterii probiotycznych niż jogurt.
  • kiszonki – na przykład ogórki, kapusta, marchew, rzodkiew. Pamiętaj, że tylko produkty fermentowane w solance zawierają probiotyki. Przetwory tworzone z wykorzystaniem octu nie mają takich właściwości.
  • kwas chlebowy – sfermentowany napój z chleba
  • kombucha – to słodki napój powstały w wyniku fermentacji herbaty
  • pasta miso – popularna w azjatyckiej kuchni pasta z brązowego ryżu i soi

Prebiotyk a synbiotyk

Dobry probiotyk dla dorosłych powinien zawierać również prebiotyk. Aby dobroczynne drobnoustroje miały szansę rozmnożyć się i skolonizować jelito grube, dobrze gdy są przyjmowane wraz z prebiotykiem, czyli substancją stanowiącą dla nich pożywienie. To składniki pożywienia odporne na działanie enzymów trawiennych, działające  pobudzająco na aktywność i namnażanie niektórych szczepów bakteryjnych. Produkt, zawierający jednocześnie probiotyk i prebiotyk to synbiotyk. Takie połączenie też pozwala wesprzeć mikroflorę jelitową.

Naturalne prebiotyki w diecie

Prebiotyki to naturalna pożywka dla mikroflory jelita. Nie podlega ona trawieniu, a produkty jej fermentacji tworzą dogodne warunki do kolonizacji dobroczynnych szczepów bakteryjnych w jelicie grubym. Prebiotyki to zazwyczaj oligosacharydy, włóknik czy laktuloza. Warto wiedzieć również, że w kilku produktach spożywczych znajdziesz naturalne prebiotyki. Aby wesprzeć przywracanie równowagi flory jelitowej, możesz włączyć do jadłospisu także te artykuły:

  • ziemniaki
  • czosnek
  • cebula
  • szparagi
  • cykoria
  • banany
  • pomidory
  • karczochy
  • por
  • pszenica

Prebiotyki można znaleźć również w przetworach owocowych, chlebie i w niskokalorycznych słodyczach, napojach mlecznych oraz w jogurtach.

 

Be the first to comment on "Probiotyki i synbiotyki – czym są i czym się od siebie różnią?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*